LXX - løpet ved Seterlisjøen

Postet av Ole Kristian Steinbekken den 12. Jul 2016

30 stilte opp på mitt private jubileumsløp med samlingsplass på badeplassen ved Seterlisjøen i Finnholt.

Samlingsplassen har vært brukt til o-løp 2 ganger tidligere. Første gang i 1949, da som start og samlingsplass for NM i stafett-orientering. Ole Sverre Moss, også med på dagens arrangement, løp første etappe for Slåstad IL. Laget ble nummer 7. En meget hederlig plassering. De to andre på laget var Reidar Ness og Helge Lystad.

Andre gangen plassen ble brukt var til et kretsløp i 1960. Samme kartet ble brukt begge gangene. Denne gangen sto jeg på startstreken for mitt aller første o-løp.

Tredje o-løpet var nå på søndag. Denne gangen som et innslag i min 70-års feiring. Også denne gangen på kartet som ble brukt i 1949 og med de samme postene jeg hadde i løypa mi i 1960. Jeg sa før start at kartet ikke hadde blitt noe bedre med årene, men greit å finne fram etter. Terrenget, vannene og de store myrene ser like ens ut i dag. I tillegg fikk deltagerne et muntlig instruksjon i å preparere de svart-hvite kartene med papplate, tape, fargeblyanter og vaselin før vi kunne starte på løpet og et godt råd om å "holde godt i kompasset".

De fleste kom for langt til høyre på 1. post. Det gjorde jeg i 1960 også. Det var nok noe med kartet her, men slik var på disse gamle kartet. Litt flaks og noe teft var et par faktorene som telte med. Det var ikke alle som fant alle postene, men alle fikk føle hvordan orienteringsidretten var på etter krigen og fram til midten av 60-tallet.

Raskeste deltager i løypa fra 1960 var Amund Glomsås.

Jeg laget også ei meget kort løype (46,5 m) for de som ikke våget seg inn i ulveterrenget. Hovedmålet var ikke å finne de 9 postene på kartet. men å plassere målet riktig.

Ikke uforventet ble denne løypa vunnet av Ole Sverre Moss.

JUBILEUMSLØPET 10.docx

Jeg takker alle som var med og laget en trivelig sammenkomst i flott sommervær ved Seterlisjøen.

Ole Kristian